Har den bästa TV-tiden varit?

Damallsvenskan går i väntans tider på att ett nytt media-avtal ska se dagens ljus. I dagsläget är inget klart men Linda Wijkström, generalsekreterare i ElitfotbollDam (EFD) darrar inte på stämman när hon förklarar läget i detta nu.
Linda Wijkström, generalsekreterare i ElitfotbollDam (EFD). Foto: Anders Henrikson

– Medievärlden förändras och det är väldigt få idrotter som får betalt för att synas på TV. Vi har varit lyckligt lottade men nu står vi inför förändringar och måste söka andra typer av lösningar. Det pågår förhandlingar och det finns möjlighet att vi kommer att se en ny typ av lösning med flera aktörer som sänder Damallsvenskans matcher.

Det tidigare TV-avtalet med TV 4 gav bra med pengar till klubbarna och mycket TV-tid. Att samtliga matcher gick att se på web-TV var nytt och gav alla damfotbollsälskare möjlighet att följa sina respektive lag under året.
Även om inget är klart än, hur stor är risken att pengarna initialt uteblir, hur reagerar klubbarna på det?
– Klubbarna är informerade och vi har uppmanat dem att inte räkna in gamla mediapengar i sin egen budget.

Kan du se något positivt i de förändringar ni står inför?
– Vi jobbar hårt med att få till ett avtal, hur det kommer att se ut vet vi inte ännu. Det kan, som jag sagt tidigare, bli flera aktörer inblandade. Vi har rättigheterna själva vilket ökar möjligheterna för oss att under hela året skapa ekonomi kring produktnamnet Damallsvenskan och kanske det viktigaste att ge ökad visibilitet i flera mediala plattformar, säger Linda Wijkström till damfotboll.com.

mia.e. 2016-02-11 17:25

Allt det här har säkert Damallsvenskan och EFD full pejl på, men när jag hör Damallsvenskan talas om som 'produktnamn' och 'varumärke', vilket det mesta kallas i dag - då tänker jag: vem ser man som 'köparen' av produkten eller (varu)märket ...för det måste ju påverka 'packeteringen' och försäljningen av detsamma varumärket eller produkten. Vilka är det som ser på och som vill se på damfotboll i dag - och var finns den potentiella publiken? Rosengård läste jag i artikeln här ovan på samma tema berättar att de lyckats sälja rättigheterna till en CL match mot Frankfurt till Eurosport. Vilken är publiken, hur ser den ut, på Eurosport?

Jag tänker på vilken stor potential det - kanske, jag vet inte - skulle finnas i att rikta in sig mot kvinnor, tjejer som har ett förflutet på fotbollsplaner, i fotbollslag, det finns ju rätt många sådana i Sverige, men var finns de här tjejerna/kvinnorna i så fall i dag - och kan man sälja fotbollen på samma sätt till dem, i dag, som man säljer den till killar/män som följer all sport?

Jag vet inte om jag har rätt här, men känslan är att det t ex i USA finns en 'jämnare' publik, fördelat mellan kvinnor och män som följer damfotboll än här. Det finns kanske också i England i dag, där man satsar på att, så känns det i alla fall, involvera flera i fotbollen just nu. Kanske även i Australien, med vad det verkar lite 'expansionsplaner' för fotbollen där, att de vill göra det till en större, bredare sport som kan engagera hela familjer, att fler har en egen upplevelse av sporten.

Det 'käbbel', det är min uppfattning, vi ibland håller på med i fotbollen i Sverige, strider om 'privilegier', eller 'vem som ska bestämma' och vem som kan 'sätta käppar i hjulet' på andra, lite 'maktstrider' faktiskt, känns det ibland som vi har i Sverige - jag tror inte det hjälper damfotbollen. Jag tror inte, men det är bara min oinsatta uppfattning, att vi är tillräckligt 'stora' för att klara det utan att 'förlora' mer än vi kan 'vinna'. Jag tror inte heller att det kan locka f d fotbollsspelare tillbaka till fotbollen.
Då finns de aktiva i sporten i dag kvar, som försöker följa allt för att det speglar egna ambitioner och drömmar inom sporten, men som kanske inte är så 'köpstarka' såsom unga kanske, och så finns de män som följer allt i sportväg på kanaler som Eurosport och liknande, och som inte nödvändigtvis alltid tittar för att de älskar just damfotbollen.

Damfotbollen behöver också kvinnor/tjejer i publiken, om snacket om damfotboll ska vara något värt och hjälpa upp varumärket eller produktnamnet...

Thorsten Frennstedt 2016-02-11 18:40

Jag tror att Damallsvenskan och vad därtill hör med avtal i år får "sota" för att det gick så illa i VM för damlandslaget.

Rufus 2016-02-11 19:23

Ja, naturligtvis har landslagets flopp i VM en del med saken att göra. Man kan bara föreställa sig hur det hade sett ut på damfotbollskartan om Sverige plockat hem VM-guldet!

mia.e. 2016-02-15 09:53

Ja, finns det någon ö vi kan deportera dem till för att de inte gjorde det, ändrade på hela damfotbollskartan...

mia.e. 2016-02-15 09:58

Hur snara vi är att tala illa om och 'döma' tjejer; peka ut tjejer som de 'skyldiga' till än det ena än det andra. Om de inte får tv-tid så beror det på att DE är dåliga, eller att NÅGON utpekad del av damfotbollen, utvalda "hackkycklingar", är 'dåliga', de har gjort en 'flopp' någonstans - DÄRFÖR får de inte synas... När det kanske egentligen handlar om förutfattade meningar (fördomar) och orimliga krav på prestationer efter förutsättningar som riktas mot 'de skyldiga'...

Det är en så vanlig tanke och kommentar på många håll riktad till Damfotbollen, att felet sitter i Damfotbollen själv någonstans, att man kan kalla det en 'diskurs' (ett accepterat sätt att tala och förstå en sak), när det i själva verket är ett sätt att tala som 'låser fast' situationen sådan den är - för evigt. Om det är Damfotbollens fel, då måste Damfotbollen 'lösa problemet'... Ingen på herrarnas sida av sporten eller inom den media som anställer i huvudsak män för att ge utrymme åt män behöver anstränga sig eller göra något åt saken, när det är ett internt problem inom Damfotbollen som de inom Damfotbollen måste lösa... Det gäller bara för damerna i Damfotbollen att 'komma ikapp'... Men vad kan Damfotbollen göra om t ex kravet är att Damfotbollen ska vara som Herrfotbollen. Ingenting, för det är den inte. Damfotbollen kan försöka bryta sig in med kofot, kanske. Damer "får inte jämföra" med Herrfotbollen, men Herrfotbollen gör STÄNDIGT den jämförelsen. Det är ett sätt att motivera större privilegier och fördelar. På alla områden.

Det kommer bli mer likt när Damfotbollen hållit på lite längre. Ett tag till bara, så...! Då kommer det att ge sig av sig självt. Det gäller bara för tjejerna/damerna/kvinnorna att "komma ikapp"... På cykel efter bilar (där bil väl blir lite som 'doping' på herrsidan då, eftersom Han bara behöver trycka ner en fot på pedalen, medan Hon ska klara av att 'komma ikapp' med egen muskelkraft... Trampa lite mer på pedalerna då, för att hinna ikapp Honom i bilen... Men vadå, vi tjejer tror att det ska gå! Och många i media uppmuntrar till den tanken... Det handlar bara om att träna lite mer, och vinna en eller annan medalj... VM... CL... Utan att bli skadad på kuppen... När vi är jämsides med männen, då kommer pengarna också... Och respekten... Vi får inte ge upp.) ...

Vi får inte ge upp. Det är bara att träna på. Så kommer TV...

Jag tror vi har tänkt så alltid inom Damfotbollen, i varje "generation", åtminstone tycker jag att jag känner igen det: Uppmärksamhet är något man förtjänar, det är inget man 'roffar åt sig'...

Hoppas det blir okej lösningar med synlighet från matcher från Damallsvenskan. Mot alla odds har alltid hållit igång Damfotbollen - även om det borde vara med mer solidaritet från killarnas sida. Tycker man ibland.

Anette Börjesson 2016-02-16 18:25

Att Rosengård lyckas sälja till Eurosport har nog en hel del att göra med att de möter det försvarande mästarlaget FFC Frankfurt. Men bra så och alltid kul när någon lyckas få lite mer ekonomi in i fotbollen, vilket klubbarna såväl behöver. Fullsatt i den matchen ett bra resultat och avancemang och TV-bolag lär inte dröja med att sända nästa match.